Ono što veoma često mogu da uočim kod mnogih početnika (mada i kod ovih drugih) jeste previd da su kugle okrugle... :)
Šalu na stranu, ono na što hoću da ukažem jeste da mozak i oči, kada "sagledavaju" poziciju na stolu, kao da im je "lakše" da je gledaju kao dvodimenzionalnu sliku, tj. kada je potrebno da se uključi i treća dimenzija objekta, nekako se "zbunjuju". Stoga, potrebno je malo znanja, truda i vežbi što se ovoga tiče, barem kada je u pitanju bilijar.
Evo zapravo o čemu se tačno radi. Postoje dve stavi koje se zanemaruju i to:
- Zaboravljanje uzimanja u obzir zapremine geometrijskog tela (zapremine kugle)
- Zanemarivanje fizike i njenih efekata
E sada, pre nego li postanete frustrirani zbog mišljenja da Vi to ne možete što zbog "manjka znanja" iz matematike ili fizike, ne brinite, nije teško i to je nešto što već znate ali zanemarujete.
Zapremina nekog geometrijskog tela (kocka, kvadar, lopta, piramida i kupa) predstavlja ukupan prostor (3D) koje to telo zauzima. U slučaju bilijara, reč je naravno o sferama iliti loptama. E, ovde nastaju problemi, koje sam već pomenuo a to je da veoma često igrači, kugle posmatraju kao jednu ravan a ne kao trodimenzionalno telo i zbog toga često i dolazi do grešaka, kojih katkad nažalost, nismo ni svesni.
Ovaj problem se često dešava, ne samo kod kicking-a i banking-a, već i kod standradnih cut udaraca - "sečki". Elem, pre nego li nastavim samo da pojasnim šta je i koja je razlika između kicking-a i banking-a.
Kod kicking-a, bela kugla prvo udara zid pa tek onda ciljnu kuglu koja potom ide u kontra rupu/martinelu, dok pod banking-om, iliti u našem jeziku odomaćena reč "prekucavanje", se podrazumeva da ciljna kugla prvo pogodi martinelu pa tek onda ide u kontra rupu/martinelu.
Pa da nastavimo priču. Na slici 1 se vide dve kraće crvene linije koje idu kroz centar bele kugle i kugle broj 9. Uočite da postoji po polovina bele kugle i kugle broj 9 (zatamnjena površina kugli) između njihovih centara (crvene linije) i kontakta (plava linija) ove dve kugle. To je taj deo koji se veoma često zanemaruje.
Ukoliko se kontakt bele kugle i kugle broj 9 ne desi u toj kontaktnoj tački (tačka A), 9-tka neće ući u srednju rupu (žuta strelica), bez obzira odakle i sa koje strane stola bela kugla dolazi i udara u 9-tku. Često se ovo previđa i nišani se sa centrom bele kugle u kontaktnu tačku i zato se mnoge pozicije promašuju. Ovo sve bi bilo ok, da se radi o dvodimenzionalnim predmetima ali to je jedan razlog zašto bilijar nije nimalo laka igra...
Slika 1
Verovatno ste do sada čuli za ghost ball a ukoliko niste, nešto više o ovome možete pročitati na mom postu Fractional Aiming System. Koncept ghost ball je izuzetno bitan u bilijaru i potrebno je da ga savladate i da postanete svesni toga, bez obzira na sam metod nišanjenja koji ćete koristiti u Vašoj igri. Te stoga, posvetite samo malo pažnje sledećim detaljima.
Na narednoj slici 2 može se uočiti nekoliko elemenata:
- crna tačka na beloj kugli predstavlja sam centar bele kugle
- plava vertikalna linije pokazuje gde CB (cue ball - bela kugla) dodiruje martinelu
- crvena horizontalna linija predstavlja liniju kontakta CB i OB (object ball - ciljna kugla) i paralelna je sa martinelom
- dijagonalna crna linija, predstavlja liniju koja povezuje dve kontaktne tačke (kontaktnu tačku između kugli i kontaktnu tačku CB sa martinelom)
- žute linije povezuju sve tri kontaktne tačke u jednu celinu (kontaktnu tačku između kugli, kontaktnu tačku CB sa martinelom, kontaktnu tačku OB sa martinelom)
Slika 2
Siva površina na slici 2, koja je sačinjena od preseka žutih, crvene i plave linije predstavlja oblast veličine otprilike naših metalnih 10 dinara (ovo često možete naći u literaturi kao quarter zone). U ovoj situaciji, ovo je oblast koja se previđa i koja se nenamerno, tj. slučajno zaboravlja i ne uzima u obzir, pogotovo kada je u pitanju kicking i banking.
Na slici 3 je uklonjena bela kugla zbog lakšeg tumačenja opisa. Bez obzira odakle CB prilazi OB, CB uvek mora da pogodi OB i martinelu tako, da sredina CB bude u crnoj tački kako bi OB bila ubačena u ugaonu rupu (bela strelica).
Slika 3
Sledeće, obratite pažnju na tanke bele linije. Ovo su linije prilaza CB ka OB, dok novčići predstavljaju aiming line tj. liniju nišanjenja kroz centar CB. Primetite da npr. u slučaju A, prilaz CB martineli je pod uglom od 90 stepeni i aiming line, tj linija nišanjenja je u istoj ravni sa kontaktnom tačkom na martineli. No, sada obratite pažnju na liniju C gde su aiming line i novčić u poređenju sa kontaktnom tačkom na martineli (tačka A) sasvim dve različite tačke.
Ovo je bila priča o geometriji i zapremini tela, tj. kugle a sada malo priče o fizici (ako niste već zaspali).
Treba imati na umu da martinele absorbuju i daju energiju beloj kugli. U prevodu to znači, da će CB "utonuti" ili "ući" malo u martinelu (zavisi od njene tvrdoće) malo posle nakon kontakta sa OB u našem slučaju, naravno ukoliko zanemarimo ispravnost udarca i nišanjenja. Ukoliko OB nije nanišanjena kako treba (za ugaonu rupu), OB će takođe "utonuti" ili "ući" malo u martinelu, koja će je potom odbaciti i samim time ćete promašiti ugaonu rupu.
Na slici 4 možete videti najčešće greške kod nišanjenja kugli koje nisu "direkt", tj. kod kojih linija nišanjenja i kontaktna tačka nisu istoj ravni. Naravno ovo je "uveličan" promašaj radi lakšeg objašnjenja, gde crna tačka predstavlja pravu kontaktnu tačku dok plava tačka predstavlja aiming line koja se produžava u novčić (ova kontaktna tačka predstavlja željenu konktaktnu tačku).
Slika 4
Naravno, generalno govoreći, ukoliko igrate neko vreme bilijar, ovakve pozicije nećete baš toliko promašiti na osnovu iskustva ili ćete promašiti ali će OB ipak već nekako ući u rupu.
Napokon došli smo do onog najvažnijeg a to je da ovaj koncept od izuzetne važnosti kod kicking-a i banking-a i to je ono što mnogi zanemaruju. Cela ova priča će Vam pomoći kako kod "sečenja" OB tako i kod kicking-a i banking-a i povećaće Vam % uspešnosti. Najbolji trening i vežba za celu ovu priču jeste prikazana na slici 5, koji će Vam pomoći da na pravilan način naučite da nišanite.
Slika 5
Postavite nočić na ivicu martinele kao što je prikazano na slici 5 i potom iz raznih uglova, belom kuglom, bez felša ili spina, udarite belu kuglu u sam centar i pokušajte da pogodite novčić tako da isti "odleti" sa martinele ili padne sa stola. U suprotnom, ukoliko samo malo promašite, novčić će samo "poskočiti".
Jednom kada savladate ovaj koncept, videćete popriličan rast u Vašoj igri, dotle...
Želim Vam, dobro oko i mirnu ruku.
No comments:
Post a Comment