Stranice

Wednesday, November 14, 2012

Plus Two Kicking System

Ovaj sistem je jedan od poznatijih diamond sistema koji je preuzet sa 3-cushion bilijara, poznatiji kod nas kao igra karambol "od tri martinele". On se često u bilijaru koristi kod početnika kako bi stvorili vizuelni osećaj kretanja bele kugle po stolu a nakon udarca u kraću a potom u dužu martinelu.

Shodno tome da postoje različite veličine kapica, različite tvrdoće, različitih proizvođača a uz to da se nalaze na vrhu različitih shaft-ova, različitih proizvođača i tehnologija a i da je svaki sto različit, sve to dovodi do male konfuzije te je potrebno utvrditi terminološki koliko je 1 tip vodećeg felša za SVAKOG igrača sa svojim bilijarskim štapom.

Elem, pre nego li nastavim priču oko ovog sistema, treba da ukažem na nekoliko bitnih faktora koji utiču na ovaj sistem a ujedno i kako reaguje bela kugla na tip vodećeg felšaJednom prilikom sam pročitao kako je Tom Rossman definisao "tip vodećeg felša". Po njegovom opisu je ova količina felša definisana sa dve stvari:

  • English (felš, side spin)
  • Jačinom udarca
  • Ulazni ugao bele kugle u kraću martinelu

Lično, proširio bih njegovo objašnjenje i pored njegovih stavki dodao i sledeće:

  • Udarac (Punch, Strech, slab/jak udarac, prirodan roll bele kugle)
  • Štap (Mezz, Predator, McDermott, Bear...)
  • Kapica i njihova tvrdoća (Kamui, Moori, Pro - Soft,Medium,Hard...)
  • Arhitektura stola (u skladu sa diamond sistemom ili ne)
  • Stanje čoje i martinela (nova, stara, prljava čoja; tvrde, meke martinele)
  • Vlažnost vazduha (velika ili mala vlažnost)

English

Jedan od bitnih faktora jeste felš (horizontalni spin) ili English (kako ćete često naći u različitim literaturama). Često se desi da nam neko kaže, "za taj udarac daj 1 tip vodećeg felša" ili "daj malo vodećeg felša", a mi i ne znamo tačno kolika je to količina felša. Na slici 1 su prikazane standardne pozicije kapice u odnosu na belu kuglu. Ove pozicije se definišu sa 1 kapicom, 2 kapice, 3 kapice felša. Naravno, za naprednije igrače, količina felša nije određena ovako "krutom" podelom na 3 segmenta, već postoji mnogo više i kod njih je već izgrađen vizuelni osećaj sa koliko felša treba da udare belu kuglu. Međutim, kada se izgubi "osećaj", često se i oni posluže "znanjem" kako bi opet prizvali osećaj a ujedno i da ne bi napravili faul.



Slika 1


Ono što takođe treba imati na umu da mesto kontakta kapice i bele kugle nije proporcinalan poziciji kapice u odnosu na belu kuglu što se može videti iz slike 2. Na ovoj slici se tačno vidi gde se nalazi kontakt između kapice i bele kugle u sve tri pozicije English-a ili ti felša (crvene tačke).


Slika 2

Pozicija kapice, tj potrebna količina felša (levog ili desnog) je ona koja je neophodna da se da, da bi bela kugla pogodila martinelu otprilike oko prvog dijamanta nakon srednje rupe a uz gore pomenutu jačinu udarca (X oznaka na slici 3). Sledi priča o neophodnoj jačini udarca za određivanje "tip vodećeg felša".

Jačina udarca

U ovom slučaju, to je ona jačina koja je dovoljna da kada belu kuglu stavite na head spot (mesto gde se seku linije drugog dijamanta na kratkoj martineli i drugog dijamanta na dužoj martineli) i udarite je direktno duž drugog dijamanta kratke martinele (po sredini stola), da bi Vam se vratila na donju martinelu, odbila i stala otprilike na istu poziciju sa koje ste je i udarili. Belu kuglu udarate 1 kapicu iznad centra (prva crvena tačka). 

Sve ovo je Tom Rossman definisao kao "tip vodećeg felša" - Running English.

Naravno, shodno da je oprema kod svakog igrača različita (tvrdoća i marka kapice, proizvođač vrha štapa, donji deo štapa, njihove marke...) kao i način kako igrač udara belu kuglu, količina potrebnog felša da bi se dobio Running English je različit kod svakoga te stoga nema potrebe da Vas ovo zbunjuje. Uz pomoć ove vežbe, sa lakoćom ćete odrediti Vaš Running English. Preporuka Vam je da uvežbate i levi i desni vodeći felš.

Ulazni ugao bele kugle u martinelu

Ulazni ugao bele kugle u martinelu u ovom smislu određuje koji je vodeći felš. Vodeći felš je onaj koji je u skladu sa putanjom bele kugle, odnosno, ukoliko gađate martinelu i bela kugla nastavlja prirodnom putanjom na desno po odbijanju od kontaktne tačke na martineli onda je vodeći felš desni, u suprotnom je levi. Znači vodeći felš može da bude i levi i desni, sve zavisi kako se bela kugla ponaša po odbijanju u odnosu na martinelu, tj kakav je njen ulazni ugao.

Kao što sam napomenuo, proširio bih ovu priču sa još nekim ne manje bitnim stavkama.

Velika je razlika da li je bela kugla udarila martinelu dok se prirodno "kotrljala" tzv. prirodni roll, ili dok je klizila po čoji sa veritkalnim spinom ili u momentu stop udarca. Takođe postoji razlika da li je bela kugla udarila martinelu sa velikom brzinom ili malom. Ove stavke utiču da ulazni ugao bele kugle u odnosu na izlazni ugao iz martinele ne bude isti. Poigrajte se i videćete da npr. ukoliko udarite jače, izlazni ugao će biti manji od ulaznog ugla bele kugle u martinelu kao i u slučaju kada igrate stop udarac u martinelu.

U zavisnosti od Vaše opreme, zavisiće koliko "kapica" felša ćete trebati da date da bi dobili ovaj rezultat. Količina felša uveliko zavisi i od opreme. Mekše kapice (Soft, Medium verzije) i "mekši" štapovi (npr. McDermott) daju više rotacije  bele kugle sa istom pozicijom kapice na beloj kugli, u odnosu na tvrđe štapove (Predator) i tvrđe kapice (Hard verzija).

Neki stolovi "krate" uglove a neki ih "otvaraju", tj izlazni uglovi su manji ili ti veći u odnosu na ulazne uglove bele kugle u martinelu. Kod "ispravnih" stolova, tj kod stolova koji su u diamond sistemu, ovi uglovi su isti i kod njih važi klasičan mirroring (ogledalo) sistem. 

Shodno ovome, svaki sto za bilijar ima svoju arhitekturu i u zavisnosti od nje postoje manja ili veća podešavanja kako u ciljanju tako i u udarcu u odnosu na sve poznate sisteme (diamond systems). Tada ovi sistemi služe kao reference.

Tako na primer, kod "ispravnih" stolova, tj kod stolova koji su u "sistemu", gde je postavljena nova čoja i martinele, ukoliko belu kuglu stavite u donju levu ugaonu rupu i ciljate kroz 3 dijamant na desnoj dugačkoj martineli sa levim vodećim felšom, bela kugla će udariti u 2 dijamant na trećoj martineli i ući će u rupu paralelno sa pozicijom odakle je bela kugla i udarena. Međutim, kod istih ovih stolova sa starijom čojom i martinelama, potrebno je da ciljate kroz 2 dijamant na desnoj dugačkoj martineli da bi bela kugla prošla kroz 3 dijamant na trećoj martineli i dobili isti rezultat.

No kod stolova koji nisu u "sistemu", ovaj problem se rešava ili dodavanjem/oduzimanjem felša ili pomeranjem ciljne tačke na martineli. No, o ovome i o drugim sistemima u nekom drugom postu.

Što se tiče vlažnosti vazduha a koja utiče na samo stanje čoje i martinele, ono direktno utiče na neophodnu jačinu udarca. Što je vlažniji vazduh, potrebno je da jače udarite belu kuglu da bi dobili isti rezultat, tj da bi bela kugla prešla istu razdaljinu.Međutim i tu se komplikuju malo stvari ali o tom potom.

Uffffff..............

A sada... ukoliko niste odustali od čitanja, da se vratimo na pravu i konkretnu priču. Na priču o Plus Two Kicking System-u.

Ovaj sistem nije težak i ako ste uspeli dovde da zadržite pažnju, isplatiće Vam se. Ceo sistem se zasniva na određivanju razmaka između bele kugle i ciljne kugle i to je to....

Elem, evo kako to izgleda. Gledajući sliku, biće Vam sve mnogo jasnije.

Slika 3

Brojevi po kraćoj i dužoj martineli su fiksne vrednosti i te brojeve, na žalost, morate da zapamtite. Oni Vam služe za oduzimanje ili sabiranje, tj određivanje u koju tačku na kraćoj martineli treba da ciljate da bi pogodili ciljnu kuglu od tzv. malog kvarta (ugla oko ugaone rupe).

Postoji dva načina, jedan je da vidite kolika je razlika između bele kugle i ghost ball pozicije kod ciljne kugle (u dijamantima) i u tu vrednost ciljate. Na primer, bela kugla je udaljena od ghost ball pozicije ciljne kugle 3.5 dijamanta i to tako što se razmak računa počevši od ciljne kugle i brojite dijamantnu distancu (ne dijamante) do bele kugle.

Drugi načine jeste da odredite poziciju ciljne kugle (6 dijamant) i zbir pozicije bele kugle i ciljne tačke na kraćoj martineli mora da da vrednost 6 (2,5 + 3,5). Znači, ciljate kroz tačku 3,5. Šta Vam je lakše...

Samo da napomenem, kada ciljate u manje brojeve od 5, treba Vam manje felša nego li kada ciljate u veće brojeve od 5, te neka Vam 5 bude referentna tačka i odredite koliko felša Vam treba za taj sto. Možda budete imali sreće i u tačku 5 budete ciljali sa "tip vodećeg felša" (u ovom slučaju levi felš).

Želim Vam, dobro oko i mirnu ruku.

No comments: